yoghurt met aardbeien en muesli
Persoonlijk

Mijn 12 goede voornemens voor 2021

06/01/2021

Allereerst natuurlijk de beste wensen! Het is vandaag de laatste dag dat het ‘officieel’ mag ;-). 2021, nieuw jaar, nieuwe doelen.  Ieder jaar neem ik me wel dingen voor te veranderen, maar ik schrijf mijn voornemens nooit op en vervolgens heb ik ook geen plan om mijn doelen te bereiken. Dus ik dacht: laten we het dit jaar eens anders doen. Ik schrijf mijn goede voornemens op en over een paar maanden kan ik kijken of ik er iets mee gedaan heb en het heb volgehouden. Ik vind dit wel een beetje spannend, maar het is een mooie stok achter de deur. Dit zijn mijn 12 goede voornemens voor 2021:

Alle voorgaande jaren had ik als doel: ‘afvallen’. Op 1 januari riep ik altijd hard dat ik wel een kilo of 5 wilde afvallen. Maar zoals je net al las, vervolgens had ik geen concreet plan om dit doel te behalen en heb ik dit dus nooit behaald. Dit keer heb ik niet zo zeer het voornemen om af te vallen en wil ik er geen getal aan hangen, want wat zegt dat getal nu eigenlijk? Ik ben helemaal oké met mijn gewicht, maar ik zou toch heel graag weer in mijn broeken willen passen van voor de zwangerschap. Die zitten nu nog veel te strak. Ik kan een maat groter kopen, maar als ik nu actie onderneem is dat niet nodig hoop ik. Dit doel wil ik bereiken binnen 3 maanden. Het voornemen is daarom gezonder leven. Bij voornemen 1 t/m 3 staan meer concrete doelen om dit te bereiken.

1. Minder alcohol drinken

Januari is een aantal jaar geleden omgedoopt tot ‘Dry January’. Vorig jaar was ik zwanger, dus toen was het makkelijk om 9 maanden geen alcohol te drinken. Maar na mijn bevalling heb ik toch weer de nodige wijntjes gedronken. Dit jaar wilde mijn man voor het eerst meedoen, dus we gaan deze challenge samen aan. Een maand geen alcohol.

2. Minder snoepen/snacken

In de laatste maanden van mijn zwangerschap had ik zo veel trek in zoetigheid: taartjes, ijsjes etc. Gelukkig kon ik me redelijk beheersen, maar ik heb genoten van het lekkers. In de maanden na mijn zwangerschap lagen de pepernoten alweer in de schappen en daar heb ik het toch wel van genomen. Het is tijd om weer even pas op de plaats te doen en niet zo makkelijk iets ongezonds te pakken. Het voornemen is om weer even vooral gezond te eten met af en toe iets lekkers in het weekend. Dat moet kunnen, toch?

3. Meer bewegen/sporten

Voor mijn zwangerschap ging ik redelijk fanatiek naar de sportschool. De ene week was dat 1 keer per week, maar soms ook 3 of 4 keer per week. In mijn zwangerschap heb ik bijna niet gesport en ook sinds de geboorte van Bo ben ik slechts 2 keer gaan hardlopen. Helaas zijn de sportscholen dicht en daar baal ik wel van. Ik hoop dat ze snel weer normaal open mogen! Tot die tijd wil ik toch meer gaan bewegen en dat is concreet: Iedere pauze als het niet regent een half uurtje wandelen. En in ieder geval 1 keer per week sporten (hardlopen, oefening of straks hopelijk weer in de sportschool!) Daarnaast wil ik ook in het weekend bewegen. Hoe leuk is het om dan nieuwe plekken te ontdekken en bijvoorbeeld te gaan wandelen op onbekende plekken en tegelijkertijd mooie natuurgebieden in Nederland te ontdekken?!

4. 5 kilometer lopen onder de 30 minuten

Ik moet weer helemaal van voor af aan beginnen met opbouwen met hardlopen, omdat ik een jaar lang niets heb gedaan. Ik ben heel benieuwd hoe ver ik kom. Vroeger was mijn tempo maximaal 9,8 km p/uur. Eens kijken of we dit jaar de 5 km kunnen lopen binnen het half uur! Mooie uitdaging.

5. Minder vlees eten

Ik hou van eten. Ontbijt, lunch en avondeten. Je kan mij er altijd blij mee maken. In veel gerechten en maaltijden gebruiken wij vlees en ook kipfilet eet ik regelmatig op mijn brood of crackers. ‘s Avonds eten we regelmatig zelfs 2 stukjes vlees. Mijn man krijg ik nog niet echt mee met dit goede voornemen, maar er is nu zo veel aandacht voor dat het me wel aan het denken zet. Het is beter voor de dieren en het milieu. Eens kijken of we hier ook een beetje aan kunnen bijdragen. En het is natuurlijk ook beter voor je gezondheid om niet te veel vlees te eten.

6. Meer lezen

De laatste jaren ben ik meer gaan lezen, maar ik ben een enorm trage lezer. Ik lees dan ook lang niet iedere dag. Ik ben vaak al blij als we om 23:00 uur allemaal in bed liggen. Om meer te lezen betekent dat, eerder naar bed en een boekje lezen. Mijn doel is om 6 boeken te lezen dit jaar. Je moet ergens beginnen toch?!

7. Iets doen om mezelf te ontwikkelen


De wereld staat niet stil en om toch bij de tijd te blijven wil ik mezelf graag blijven ontwikkelen. Hoe en in welke vorm weet ik nog niet. Een cursus in mijn vakgebied (marketing communicatie) of misschien wel iets compleet anders. Ik wil ook nog heel graag leren fotograferen met een spiegelreflex camera. Of misschien wel een taalcursus. Ik ga erover nadenken.

8. Minder geld uitgeven aan onnodige dingen

Dit wordt een hele uitdaging, maar het lijkt me goed om bewuster om te gaan met onze uitgaven. Het geld vliegt soms de deur uit en waar het dan precies naartoe gaat? Soms hebben we geen idee. Veel geld gaat naar ‘even wat lekkers halen’. Eens kijken of we hier iets aan kunnen doen. Er zal dit jaar al genoeg geld uitgegeven worden, want begin februari krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis en daar moet nog héél veel aan gedaan worden.

9. Meer leven in het moment

Ik ben iemand die vaak bezig is met wat er nog allemaal moet gebeuren of wat ik ga doen. Hierdoor leef ik vaak in de toekomst. Ik wil minder bezig zijn met alles wat komt en meer genieten van het moment. Met een baby lukt dat gelukkig aardig, maar toch een reminder aan mezelf om dit nog meer te doen.

10. Meer geloven in mezelf

Ik kan soms enorm twijfelen aan mezelf en het gevoel hebben dat wat ik doe niet goed genoeg is. Ik ben soms erg onzeker over mijn kunnen. Dit wil ik graag veranderen.

11. Assertiever worden

Dit voornemen zag ik in een rijtje van de meest genoemde goede voornemens staan. Ik vind dit wel een mooi voornemen. Hieronder versta ik dat ik minder snel over me heen moet laten lopen en moet durven te zeggen wat ik denk en vind. Ik ben iemand die iedereen graag te vriend houdt en dan zeg je vaak wat mensen willen horen in plaats van je eigen mening te geven. Of ik hou soms mijn mond, omdat ik bang ben voor de reactie van anderen. Dit voornemen sluit dus wel een klein beetje aan op de vorige: meer geloven in mezelf!

12. Een blog delen per week

Op het gebied van mijn blog hoop ik dat ik ongeveer 1 keer per week iets leuks met jullie mag delen. Dit zal misschien niet helemaal exact lukken, want in februari gaan we in ieder geval twee weken lang klussen aan ons nieuwe huis. Maar ik ga natuurlijk wel mijn best doen. De verbouwing zorgt natuurlijk wel voor leuke content en ik zal jullie uiteraard een kijkje achter de schermen. Stay tuned!

Heb jij goede voornemens? Laat het me weten in een reactie hieronder. Heel veel succes met het behalen van je doelen. Maak er een mooi jaar van.

Liefs,

Natasja

No Comments

    Leave a Reply