Ha Long Bay
Azië Reizen Rondreis Vietnam

Cat Ba Island en boottour door de Ha Long Bay

06/02/2021

Na de klim naar het uitkijkpunt ‘Bai Tho Mountain’ die we ‘s ochtends vroeg maakten in Ha Long, checkten we uit bij ons hotel en pakten we de taxi naar de haven bij Tuan Chau Island. In de ochtend gaat er één keer per uur vanaf hier een boot naar het eiland ‘Cat Ba’. Dit is een eiland dat hoort bij Vietnam. Het eiland is 285 km2 groot. In een blog op internet had ik gelezen dat je vanaf Cat Ba Island een boottocht kan maken door de wereldberoemde Ha Long Bay, maar dat het daar veel minder toeristisch is dan in Ha Long Bay zelf.

Na een rustige overtocht kwamen we rond de middag aan op het eiland. Waar de boot aanmeert is niets, dus je zal nog een taxi moeten nemen naar het bewoonde gedeelte op het eiland. Houd hier dus rekening mee qua budget.

Cat Ba Vision

Cat Ba is een gezellig eiland met een aantal gezellige barretjes. Het heeft wel iets weg van vakantieoorden in Spanje. We besloten om eerst een hapje te gaan eten, want van bergen beklimmen, krijg je honger. Via de Facebookgroep Azië Backpackers hadden we gelezen dat je bij ‘Cat Ba Vision’ een leuke boottocht kan boeken. Bij het boekingsbureau vertelden ze ons dat we geluk hadden, want er was nog net plek op de boot die de dag erna rond 8:00 uur zou vertrekken.

We informeerden ook direct of ons een hotel konden aanbevelen, want we hadden nog niets geboekt. De vriendelijke dame, die werkte bij Cat Ba Vision, ging meteen voor ons bellen en hup, een overnachting was zo geregeld.

Stranden op Cat Ba Island

Op Cat Ba heb je een aantal stranden. Je kan er naartoe lopen, maar er gaan ook een soort van rijdende treintje naar de stranden (een beetje zoals in de Efteling). Tijdens ons bezoek was het regenachtig en dus niet echt strandweer, maar we wilden wel graag een kijkje nemen. Bij het eerste strand waar we aankwamen was er niet veel ‘strand’, zoals je kan zien op de linker foto hieronder. Het water stond erg hoog. Een ander strand (op de rechter foto) heeft wel zitplekjes en hier werd door de Vietnamezen fanatiek aan ‘golf springen’ gedaan. Dit was een erg leuk gezicht.

Strand op Cat Ba Island
Strand op Cat Ba

Overnachten op Cat Ba

Houd er rekening mee dat je moet overnachten op Cat Ba voordat je een boottour kan maken. Toen we bij het hotel aankwamen, dat Cat Ba Vision voor ons geregeld had, leek het een lokaal hotel te zijn. De gastvrouw sprak geen Engels, maar de kamers waren zo geregeld. De kamers waren klein en vies en er was geen airco. In plaats van airco hingen er kleine ventilatoren aan de muur. Tja, wat kun je voor 8 euro verwachten. We waren zo moe, vanwege de klim de ochtend, waarvoor we om 4:00 uur waren opgestaan, dat we allemaal om 20:00 uur als een blok in slaap vielen.

De dag erna was het tijd voor de boottocht. We hadden eigenlijk allemaal prima geslapen en het ontbijt, dat ook bij die 8 euro per nacht zat inbegrepen, was super. De eigenaresse was speciaal voor ons heerlijke gevulde noodlessoep gaan halen bij een eettentje op straat.

2-daagse boottour door de Ha Long Bay

Bij Cat Ba Vision kan je verschillende tours boeken. Wij boekten de 2-daagse boottour. De boot waarmee we door de Ha Long Bay vaarden had twee verdiepingen. In het onderste gedeelte had je een aantal tafels met bankjes staan. En op de tweede verdieping, het dak, stonden een aantal bankjes en lagen matten waar je op kon zitten.

Springen vanaf de boot – Ha Long Bay tour
Vissersdorpje op het water – Ha Long Bay tour

Het was super rustig op het water. Er waren nauwelijks andere boten te zien. De tour was echt fantastisch en wauw wat is Ha Long Bay prachtig! De tour zag er als volgt uit:

• Een bezoek aan een vissersdorpje op het water
  • Een stop om even te zwemmen en van het dek te duiken
  • We leerden loempia’s maken die we daarna zelf mochten opeten
  • Een heerlijke warme Vietnamese lunch
  • Kanotocht door de Ha Long Bay
  • Een heerlijke Vietnamees diner
  • Avond kanotocht
  • Een overnachting op de boot
  • Kanotocht door Donkey Kong Skull Island
Vissersdorpje in Ha Long Bay

‘s Avonds kwamen we erachter dat enkel ons gezin samen met nog een solo-backpacker de 2-daagse boottour geboekt hadden. We werden afgezet op een klein schattig bootje waar we gingen overnachten. De rest van de groep ging terug naar de haven. Op de boot werd er een heerlijk diner voor ons bereid en na het eten, toen het donker was, maakten we samen met de gids nog een kanotocht. Doordat het donker was konden we de plankton in het water zien oplichten. Het was een bijzondere ervaring om met ons kleine groepje in het donker door de Ha Long Bay te peddelen.  Daarna was het tijd om te gaan slapen.

Diner op de boot – Ha Long Bay tour
Slapen op de boot – Ha Long Bay tour

In de ochtend kregen we een andere gids. Wi, onze gids van de eerste dag, moest weer beginnen aan een andere dagtour. Samen met onze nieuwe gids, de eigenaar van Cat Ba Vision, maakten we nog een kanotocht door het gebied waar Donkey Kong Skull Island is opgenomen. Het was een zonovergoten dag en we keken onze ogen uit. Met slechts 9 personen peddelden we rond tussen de krijtrotsen. Wat een magisch gevoel was dat. Daarna was de tour helaas afgelopen en was het tijd om door te reizen. We pakten ‘s avonds, na de tour, de nachtbus naar Sapa. (Een lange zit van ca. 11 uur). Maar Cat Ba Island was het helemaal waard geweest. Ik kan iedereen de boottour door Ha Long Bay vanaf Cat Ba aanraden!

Kajakken door Donkey Kong Skull Island

Heb je vragen of deel je graag jouw ervaring, dan vind ik het super leuk als je een reactie achterlaat.